Woonvorm

Woonvorm d’ Oale Kazerne

d’ Oale Kazerne is een kleinschalige woonvorm in Oost-Groningen. In het beeldbepalende pand met ruim buitenterrein dat ooit werd gebouwd als marechausseekazerne zijn nu acht ruime appartementen en een gezellige, grote woonkamer te vinden.

Appartementen

Elke bewoner beschikt over een eigen, ruim appartement met eigen slaapkamer, badkamer en kitchenette. Ook heeft elk appartement een eigen berging op de gang. Daarnaast is er een gezamenlijke buitenberging, waar bewoners bijvoorbeeld hun fiets kunnen stallen. Bewoners mogen in hun eigen appartement bezoek ontvangen.

Gezamenlijke woonkamer

In de grote huiskamer treffen de meeste bewoners elkaar bij de warme maaltijd. Ook drinken ze vaak even een kopje koffie samen. Verder is er in de gezamenlijke woonkamer gelegenheid om televisie te kijken, bezoek te ontvangen, gezamenlijk een spelletje te doen of gewoon gezellig met elkaar te kletsen.

Koken, eten en wassen

In de woonvorm is een grote keuken waar de bewoners dagelijks gezamenlijke maaltijden bereiden. Dit gebeurt met de hulp en begeleiding die zij daarvoor persoonlijk nodig hebben. Bewoners die dit willen, kunnen gezamenlijk de warme maaltijd nuttigen. Op de begane grond is een centrale wasruimte te vinden. Hier kunnen onze bewoners met ondersteuning van de begeleiding hun kleding wassen.

Begeleid wonen

Onze bewoners krijgen begeleiding waar ze die nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan zorgplanbespreking, persoonlijke ontwikkelingsdoelen, persoonlijke hygiëne of gedragsregulatie. Op onze woonvorm is buiten werktijden altijd begeleiding aanwezig: in het weekend 24 uur per dag en doordeweeks sowieso van 16.00 tot 9.00 uur. Zijn er cliënten die om welke reden ook niet naar werk of dagbesteding gaan, dan zorgen wij ervoor dat er voor hen begeleiding beschikbaar is.

Dagbesteding

Uiteraard kunnen onze bewoners gebruik maken van onze dagbesteding ‘t Kraaiennust. Dit is echter geen must. Het is ook mogelijk dat zij elders activiteiten ontplooien zoals werk, scholing of dagbesteding.